Ordertarief laboratoriumonderzoek parallel aan INR bepaling (N0648)

Uit normenkaderzorg.nl
Naar navigatie springen Naar zoeken springen

Referentienummer: N0648
Link naar Handreiking MSZ
  1. Handreiking rechtmatigheidscontroles MSZ 2015 - Controlepunt 6.14
  2. Handreiking rechtmatigheidscontroles MSZ 2014 - Controlepunt 6.15
Behoort tot Normenkader

Ziekenhuizen Handreiking

  1. Ziekenhuizen Handreiking 2015 - Het onterecht vastleggen van een complexe zorgactiviteit
  2. Ziekenhuizen Handreiking 2014 - Het onterecht vastleggen van een complexe zorgactiviteit

Handboek DOT Controleregels

  1. Handboek DOT Controleregels 2015 - D.P.A.99.53 Parallelliteit ordertarief/INR bepaling
  2. Handboek DOT Controleregels 2014 - D.P.A.99.53 Parallelliteit ordertarief/INR bepaling

Ziekenhuizen Rechtmatigheid

  1. Ziekenhuizen Rechtmatigheid 2015 - Parallelliteit
  2. Ziekenhuizen Rechtmatigheid 2014 - Parallelliteit
Samenvatting

Ordertarief laboratoriumonderzoek mag niet parallel gedeclareerd worden aan INR bepaling.

Regelgeving / beleid

Ordertarief klinisch-chemische en microbiologische laboratoriumonderzoeken (079991) Tarief ter dekking van afname-, registratie- en declaratiekosten van patiëntmateriaal (bloed, urine, et cetera) op één tijdstip of indien om medisch redenen noodzakelijk op verschillende tijdstippen. Onder afname wordt ook steeds aanname (urine, feces, et cetera met uitzondering van bloed) verstaan. Bij uitbesteding aan een andere interne of externe uitvoerder mag deze prestatie maar één keer in rekening worden gebracht.

Ordertarief klinisch-chemische en microbiologische laboratorium bloedonderzoeken, exclusief bloedafname (079989) Tarief ter dekking van registratie- en declaratiekosten bij bloedonderzoek. Bij uitbesteding aan een andere interne of externe uitvoerder mag deze prestatie maar één keer in rekening worden gebracht.

Het is niet toegestaan het ordertarief klinisch-chemische en microbiologische laboratoriumonderzoeken (079991 en 079989) bij een INR bepaling (079995) in rekening te brengen.

2016: NR/CU-266 art 26.1b en 33b

2015: BR/CU- 2136 art 14.2.2

2014: BR/CU- 2134 art 15.2.1

2013: BR/CU- 2104 art 14.2.1

Zie ook: Handboek DOT controleregels d.d. 24 januari 2014, D.P.A.99.53

Interpretaties

De handreiking 2014 gaf aan (dit geldt dus niet voor de handreiking 2015):

Stel vast bij welke patiënten er onterecht sprake is van meer dan 1 maal per dag declareren van 079991 en/of 079989 in combinatie met de codes 070304, 070402, 072887. Indien het gedeclareerde aantal per code 070304 070402, 072887 lager is dan het aantal gedeclareerde aantal 079991 en/of 079989.


Dit wordt alleen gecontroleerd indien er die dag ook een INR bepaling aanwezig is, want DCM handboek geeft aan:

Het ordertarief per afname mag niet parallel worden gedeclareerd aan een INR bepaling. Indien dit het geval is wordt het ordertarief afgewezen, tenzij er een zorgactiviteit uit de tabel Laboratoriumonderzoek parallel gedeclareerd wordt.

Programmeerbare norm

Er is sprake van  “Ordertarief laboratoriumonderzoek parallel aan INR bepaling (N0648)” als aan de volgende selectie is voldaan: 


1) Zorgactiviteit “Ordertarief laboratoriumonderzoek” (079991 of 079989)


2) Zorgactiviteit uitgevoerd in controlejaar of handreikingjaar

3Op dezelfde kalenderdag is een zorgactiviteit INR bepaling (079995) geregistreerd


4) Voor subtrajecten gesloten voor 01-01-2015: Minder zorgactiviteiten geregistreerd uit de tabel Laboratoriumonderzoek op dezelfde kalenderdag dan zorgactiviteiten “Ordertarief laboratoriumonderzoek”


5) De organisatie heeft geen erkenning als trombosedienst zoals omschreven in de Wet toelating zorginstellingen (WTZi) 

Logica: 1 en 2 en 3  en 4 en 5 

Berekening financiële impact

Zie Berekening financiële impact - Waarde add-on