Stuurmodel Medisch Specialisten: verschil tussen versies

Uit normenkaderzorg.nl
Naar navigatie springen Naar zoeken springen
Regel 2: Regel 2:
  
 
== Artsen zelf in control ==
 
== Artsen zelf in control ==
Meer patiënten helpen met hetzelfde geld, dat is onze uitdaging in de medisch specialistische zorg. Hierdoor ontstaat een groeiende behoefte van artsen om zelf in control te zijn: behandeluitkomsten verbeteren, verloren tijd verminderen en binnen begroting blijven'''.''' Hiervoor is het Stuurmodel Medisch Specialisten ontwikkeld, samen met artsen in het Medisch Specialistisch Bedrijf en in loondienst.
+
Meer patiënten helpen met hetzelfde geld, dat is onze uitdaging in de medisch specialistische zorg. Hierdoor ontstaat een groeiende behoefte van artsen om zelf in control te zijn: binnen begroting blijven, verloren tijd verminderen, behandeluitkomsten verbeteren en gepast gebruik van middelen. Hiervoor is het Stuurmodel Medisch Specialisten ontwikkeld, samen met artsen in het Medisch Specialistisch Bedrijf en in loondienst.
  
Met het Stuurmodel Medisch Specialisten krijgt de medisch specialist dagelijks up-to-date stuurinformatie, om zelf te kunnen sturen op betere behandeluitkomsten, minder verloren tijd en productie binnen begroting.
+
Met het Stuurmodel Medisch Specialisten krijgt de medisch specialist dagelijks up-to-date stuurinformatie, om zelf te kunnen sturen op productie binnen begroting, minder verloren tijd, betere behandeluitkomsten en gepast gebruik van middelen.
  
 
De informatie wordt met een set stuurpunten per specialisme getoond in de ValueCare portaal. Zelf in te richten vanuit een bibliotheek en door alle collega’s te raadplegen. De informatie is actiegericht: actueel en voorzien van detail ‘wie, wat, waar’ om koers te kunnen bijstellen wanneer nodig.
 
De informatie wordt met een set stuurpunten per specialisme getoond in de ValueCare portaal. Zelf in te richten vanuit een bibliotheek en door alle collega’s te raadplegen. De informatie is actiegericht: actueel en voorzien van detail ‘wie, wat, waar’ om koers te kunnen bijstellen wanneer nodig.
  
== Definities Behandeluitkomsten ==
+
Wekelijks brengen we specialisten samen, landelijk per specialisme: het digitale ValueCare Stuur Spreekuur. Om met elkaar beter te leren sturen en de ontwikkeling van de informatie te voeden.
Goede behandeluitkomsten zijn goed voor de patiënt en zorgen ook voor minder contacttijd van de medisch specialist na de behandeling. Naast winst voor de patient leveren ze dus ook een tijdsbesparing op voor de arts. Behandeluitkomsten om in beeld te brengen en op te sturen zijn samen met samenwerkende artsen bepaald. Vanuit verslaglegging wordt informatie aangevuld middels state-of-the-art technieken, om zo een compleet mogelijk beeld te geven zonder extra registratie. Behandeluitkomsten in de kliniek, bij de ingreep of op de poli worden hieronder beschreven.
 
  
===== Kliniek =====
+
== Binnen Begroting Blijven ==
Heropname
+
Of je nu je eigen begroting gebruikt, of een referentiejaar kiest – je hebt dagelijks up-to-date inzicht in de stand van de productie tov begroting. Zo kun je tijdig bijsturen om binnen begroting te blijven.
 +
 
 +
Eigen begroting gebruiken
 +
 
 +
DBC’s tov begroting
 +
 
 +
Productiewaarde tov begroting
 +
 
 +
Verrichtingen tov begroting
 +
 
 +
Normtijd tov begroting
  
Lange ligduur
+
== Verminder van Verloren tijd ==
 +
Minder wachten op de OK of op de poli. Minder vaak de patiënt terugzien waar dat kan, vaker zorg op afstand leveren waar dat kan. Het levert tijd op voor de medisch specialist, waardoor er ruimte komt voor andere patiënten.
  
Korte ligduur
+
[[Wisseltijden tussen operaties]]
  
[[Delier_tijdens_opname|Delier]]
+
[[Vertraging_eerste_geplande_operatie_van_de_dag|Vertraging eerste operatie]]
  
[[Decubitus_tijdens_opname|Decubitus]]
+
Poli no show
  
Overplaatsing naar IC
+
Herhaalfactor
  
[[Intensieve zorg laatste levensfase]]
+
Herhaalconsulten op afstand tov benchmark
  
[[Polyfarmacie na ontslag]]
+
== Betere Behandeluitkomsten ==
 +
Goede behandeluitkomsten zijn goed voor de patiënt en zorgen ook voor minder contacttijd van de medisch specialist na de behandeling. Naast winst voor de patiënt leveren ze dus ook een tijdsbesparing op voor de arts. Behandeluitkomsten om in beeld te brengen en op te sturen zijn samen met samenwerkende artsen bepaald. Vanuit verslaglegging vullen wij informatie aan middels textmining, om zo een compleet mogelijk beeld te geven zonder extra registratie. Behandeluitkomsten in de kliniek, bij de ingreep of op de poli worden hieronder beschreven.
  
 
===== Ingreep =====
 
===== Ingreep =====
Regel 35: Regel 46:
 
[[Wondinfectie na ingreep]]
 
[[Wondinfectie na ingreep]]
  
Getransfundeerd bloed tijdens operatie
+
===== Kliniek =====
 +
Ligduur
 +
 
 +
Heropname
 +
 
 +
Overplaatsing naar IC
 +
 
 +
[[Delier_tijdens_opname|Delier]]
  
Bloedverlies tijdens operatie
+
[[Decubitus_tijdens_opname|Decubitus]]
 +
 
 +
[[Intensieve zorg laatste levensfase]]
  
 
===== Polikliniek =====
 
===== Polikliniek =====
 
Polyfarmacie in thuissituatie
 
Polyfarmacie in thuissituatie
  
== Definities Verloren Tijd ==
+
[[Polyfarmacie na ontslag]]
[[Wisseltijden tussen operaties]]
+
 
 +
== Gepast Gebruikt ==
 +
Medisch specialisten ontvangen op verzoek meldingen van toekomstige zorg die buiten de richtlijnen valt. Bijvoorbeeld een afspraak voor een MRI scan die je mogelijk niet meer zou moeten doen. Je kunt die afspraak beoordelen, met aantekening alsnog door laten gaan, of besluiten af te zeggen. Zo heb je dus aantoonbaar 100% een bewuste keuze gemaakt.
  
[[Vertraging_eerste_geplande_operatie_van_de_dag|Vertraging eerste operatie]]
+
Zorg binnen richtlijnen
  
Poli no show
+
Hiernaast geven we artsen inzicht in het aanvraaggedrag van hun vakgroep, ongeacht de richtlijnen:
  
Herhaalfactor
+
Lab orders
  
Herhaalconsulten op afstand tov benchmark
+
CT’s
  
== Definities Productie tov Begroting ==
+
MRI’s
Reguliere DBC's tov begroting
 
  
Vervolg DBC's tov begroting
+
Add-on geneesmiddelen
  
Normtijd tov begroting
+
Pathologie onderzoeken
  
Verrichtingen tov begroting
+
== Benchmark ==
 +
Alle stuurpunten zijn voorzien van een interne benchmark: dus vergelijk tussen de specialisten van dezelfde vakgroep. Ook zetten we de externe benchmark in voor normstellingen op de stuurpunten van verloren tijd, behandeluitkomsten en gepast gebruik. Dit geeft de artsen snel inzicht waar verbetering mogelijk is en waar ze het landelijk gezien al erg goed doen. Hoe onze benchmark werkt leest u hier:
  
== Definities Gepast Gebruik ==
+
Externe benchmark

Versie van 16 mei 2022 13:20

LET op: Het Stuurmodel Medisch Specialisten is nog in ontwikkeling. Er kunnen zodoende nog wijzigingen worden doorgevoerd.

Artsen zelf in control

Meer patiënten helpen met hetzelfde geld, dat is onze uitdaging in de medisch specialistische zorg. Hierdoor ontstaat een groeiende behoefte van artsen om zelf in control te zijn: binnen begroting blijven, verloren tijd verminderen, behandeluitkomsten verbeteren en gepast gebruik van middelen. Hiervoor is het Stuurmodel Medisch Specialisten ontwikkeld, samen met artsen in het Medisch Specialistisch Bedrijf en in loondienst.

Met het Stuurmodel Medisch Specialisten krijgt de medisch specialist dagelijks up-to-date stuurinformatie, om zelf te kunnen sturen op productie binnen begroting, minder verloren tijd, betere behandeluitkomsten en gepast gebruik van middelen.

De informatie wordt met een set stuurpunten per specialisme getoond in de ValueCare portaal. Zelf in te richten vanuit een bibliotheek en door alle collega’s te raadplegen. De informatie is actiegericht: actueel en voorzien van detail ‘wie, wat, waar’ om koers te kunnen bijstellen wanneer nodig.

Wekelijks brengen we specialisten samen, landelijk per specialisme: het digitale ValueCare Stuur Spreekuur. Om met elkaar beter te leren sturen en de ontwikkeling van de informatie te voeden.

Binnen Begroting Blijven

Of je nu je eigen begroting gebruikt, of een referentiejaar kiest – je hebt dagelijks up-to-date inzicht in de stand van de productie tov begroting. Zo kun je tijdig bijsturen om binnen begroting te blijven.

Eigen begroting gebruiken

DBC’s tov begroting

Productiewaarde tov begroting

Verrichtingen tov begroting

Normtijd tov begroting

Verminder van Verloren tijd

Minder wachten op de OK of op de poli. Minder vaak de patiënt terugzien waar dat kan, vaker zorg op afstand leveren waar dat kan. Het levert tijd op voor de medisch specialist, waardoor er ruimte komt voor andere patiënten.

Wisseltijden tussen operaties

Vertraging eerste operatie

Poli no show

Herhaalfactor

Herhaalconsulten op afstand tov benchmark

Betere Behandeluitkomsten

Goede behandeluitkomsten zijn goed voor de patiënt en zorgen ook voor minder contacttijd van de medisch specialist na de behandeling. Naast winst voor de patiënt leveren ze dus ook een tijdsbesparing op voor de arts. Behandeluitkomsten om in beeld te brengen en op te sturen zijn samen met samenwerkende artsen bepaald. Vanuit verslaglegging vullen wij informatie aan middels textmining, om zo een compleet mogelijk beeld te geven zonder extra registratie. Behandeluitkomsten in de kliniek, bij de ingreep of op de poli worden hieronder beschreven.

Ingreep

Heroperatie OK

Herhaalde operatieve verrichtingen

Wondinfectie na ingreep

Kliniek

Ligduur

Heropname

Overplaatsing naar IC

Delier

Decubitus

Intensieve zorg laatste levensfase

Polikliniek

Polyfarmacie in thuissituatie

Polyfarmacie na ontslag

Gepast Gebruikt

Medisch specialisten ontvangen op verzoek meldingen van toekomstige zorg die buiten de richtlijnen valt. Bijvoorbeeld een afspraak voor een MRI scan die je mogelijk niet meer zou moeten doen. Je kunt die afspraak beoordelen, met aantekening alsnog door laten gaan, of besluiten af te zeggen. Zo heb je dus aantoonbaar 100% een bewuste keuze gemaakt.

Zorg binnen richtlijnen

Hiernaast geven we artsen inzicht in het aanvraaggedrag van hun vakgroep, ongeacht de richtlijnen:

Lab orders

CT’s

MRI’s

Add-on geneesmiddelen

Pathologie onderzoeken

Benchmark

Alle stuurpunten zijn voorzien van een interne benchmark: dus vergelijk tussen de specialisten van dezelfde vakgroep. Ook zetten we de externe benchmark in voor normstellingen op de stuurpunten van verloren tijd, behandeluitkomsten en gepast gebruik. Dit geeft de artsen snel inzicht waar verbetering mogelijk is en waar ze het landelijk gezien al erg goed doen. Hoe onze benchmark werkt leest u hier:

Externe benchmark