Automatisering Zorgregistratie (GGZ)

Uit normenkaderzorg.nl
Naar navigatie springen Naar zoeken springen

Inleiding

Digitale transformatie in de GGZ is door toenemende vergrijzing en stijgende (personeels)kosten noodzakelijk geworden. De traditionele methoden en systemen voldoen niet langer aan de groeiende en steeds complexere (informatie)behoeften van financiers, accountants en toezichthouders. Een ingrijpende verandering in de manier waarop we zorg registreren, factureren en verantwoorden is essentieel om de uitdagingen van nu aan te kunnen.

Gesteund door de afspraken in het Integraal Zorgakkoord (IZA) en adviezen van de Raad van Volksgezondheid en Samenleving (RVS) zet ValueCare voor de GGZ in op het borgen van goede, toegankelijke en betaalbare zorg door:

  • Het verminderen van administratieve (verantwoordings)lasten, en
  • Het vereenvoudigen van de registratie.

Daarnaast wil ValueCare de zorg helpen door transparant te zijn en kennis te delen.

Deze openbare wiki pagina geeft de details over de mogelijkheden om digitale technieken in te zetten voor de transformatie opgave waar de GGZ voor staat de komende jaren.

Deze technieken komen terug in drie bibliotheken:

  • Controles met taalmodellen (o.b.v. AI)
  • Controles met (nieuwe) beschikbare databronnen (a.d.h.v. datalakehouses)
  • Automatisering (m.b.v. RPA)

Achtergrond bij AI techniek

De AI-analyse van de verslaglegging werkt als volgt:

  1. Er wordt een AI-taalmodel beschikbaar gemaakt op de klant ValueCare server.
    • ValueCare beoordeelt medische verslagen door gebruik te maken van een fine-tuned RoBERTa model (een specifiek soort AI-Large Language Model). RoBERTa staat voor: a Robustly Optimized BERT (Bidirectional Encoder Representations from Transformers) pretraining Approach.
    • ValueCare gebruikt als basis een open-source RoBERTa model dat specifiek is getraind voor Nederlandstalige medische data. Het model heeft al kennis over taalstructuren en woordrelaties.
    • Er wordt gebruik gemaakt van RoBERT. RoBERT is een Nederlands vooraf getraind RoBERTa model.
  2. Er wordt een training set gemaakt in afstemming met de klant.
    • De training set bevat een reeks van verslaglegging records voor gerealiseerde (telefonische) consulten/ verblijfsdagen. Voor elke verslaglegging is aangegeven of het bijbehorende (telefonische) consult/ verblijfsdag rechtmatig bevonden kan worden of niet. Kortom: de verslagen zijn dus geïnterpreteerd en gecategoriseerd.
    • De training set moet voldoende groot zijn. Een te kleine training set leidt tot onvoldoende nauwkeurigheid van het AI-model.
    • De training set kan óf automatisch worden opgesteld óf handmatig worden opgesteld. Veelal worden handmatige beoordelingen uit het verleden gebruikt uit zelfonderzoeken of Horizontaal Toezicht audits. Daarnaast wordt deze set in de regel aangevuld met een groot aantal handmatig beoordeelde verslagleggingen.
  3. Het AI-taalmodel wordt getraind met de verslaglegging en classificatie uit de training set. Hierdoor is een getraind AI-taalmodel beschikbaar op de ValueCare server. Het AI-model kan dus verslaglegging categoriseren naar rechtmatig of onrechtmatig.
  4. Vervolgens wordt de gehele controlemassa van verslagleggingen voorgelegd aan het AI-model. Het AI-model categoriseert de verslaglegging en geeft de zekerheid van het model aan.
  5. De resultaten worden in een actielijst getoond.

Controle op de AI-technologie vindt als volgt plaats:

  1. Elke actielijst wordt na oplevering door ValueCare getest door de klant in samenwerking met ValueCare. Bij akkoord wordt de actielijst in productie geplaatst.
    • Met het testen van de actielijst wordt ook het AI-algoritme getest.
    • Er wordt gecontroleerd of de resultaten in de actielijst correct zijn aan de hand van een menselijke beoordeling.
  2. Jaarlijks wordt de werking van de actielijst door een steekproef getest door de klant in samenwerking met ValueCare.
    • Er wordt gecontroleerd of de resultaten in de actielijst correct zijn aan de hand van een menselijke beoordeling.

Beheer AI: modelversies toelichting waarden

Om de kwaliteit van het taalmodel te beheren maken we gebruik van verschillende indicatoren die bepalend zijn voor het voorspellend vermogen van het taalmodel voor verslaglegging. Om een score te koppelen aan de kwaliteit van het model gebruiken we de F1 score.

F1 score: de F1 score is een metriek die wordt gebruikt bij binaire classificatie en informatieopslag om de voorspellende prestaties te beoordelen. Het combineert precisie en recall tot een gemiddelde, waarbij beide even belangrijk worden geacht. De waarde varieert van 0 (slechtst) tot 1 (best), waarbij een score van 1 perfecte precisie en recall aangeeft.

  • Precisie: hoe vaak klopt het als het model iets als 'positief' aanduidt ten opzichte van alle voorspellingen. Oftewel: het aandeel positieven onder de voorspelde positieven.
  • Recall (volledigheid): hoeveel van de echte positieve gevallen heeft het model gevonden. Oftewel: het aandeel echte positieven dat is gevonden door het model onder de werkelijke positieven. Dit is belangrijk als je er zeker van wilt zijn dat je niets belangrijks mist.

Accuratesse: het percentage van alle gevallen (zowel positief als negatief) dat een model correct voorspelt. Het kijkt naar de totale prestaties van het model dus hoeveel van alle voorspellingen juist zijn.

Specificiteit: een waarde die de kans op een negatief resultaat weergeeft, ook wel true negative rate. Deze waarde geeft aan hoe vaak de afwezigheid van een bepaalde factor correct wordt geïdentificeerd.

Aantal prediction categorieën: hoeveel klassen er zijn die voorspeld worden, bij de controles nu; behandelinhoudelijk correct of incorrect = 2.

Bibliotheek normen Artificial Intelligence

Luca analyseert verslagleggingen

In de zorgsector is nauwkeurige verslaglegging niet enkel een administratieve handeling, maar vormt het ook de basis voor het vaststellen van de rechtmatigheid van geregistreerde zorg, evenals het identificeren van mogelijke gemiste registratie van geleverde diensten. Het handmatig doorlopen en controleren van deze omvangrijke verslagleggingen is echter een arbeidsintensief proces, dat zowel tijdsgebonden als kostbaar kan zijn. ValueCare erkent de behoefte aan een efficiëntere aanpak en heeft daarom geïnvesteerd in de kracht van Artificial Intelligence. Met behulp van geavanceerde AI-modellen kunnen verslagleggingen snel en accuraat worden geanalyseerd. In het volgende overzicht presenteren we de normen die gebruik maken van de getrainde ValueCare-taalmodellen die specifiek zijn ontwikkeld om de integriteit van de registratie te waarborgen.

Normomschrijving Type controle Soort controle Bekostiging Status Planning
Consulten en toeslagen
AI-analyse van verslaglegging bij telefonisch consult duidt op onrechtmatige registratie (N6400) Taalmodel Rechtmatigheid ZPM Opgeleverd Afgerond
AI-analyse van verslaglegging bij afspraak duidt op gemist declarabel telefonisch consult (N6401) Taalmodel Volledigheid ZPM Opgeleverd Afgerond
AI-analyse van verslaglegging bij consult duidt op geen feitelijke levering van het consult (N6403) Taalmodel Rechtmatigheid ZPM Opgeleverd Afgerond
AI-analyse van verslaglegging bij consult duidt op een gemist declarabel consult (N6404) Taalmodel Volledigheid ZPM Opgeleverd Afgerond
Diagnostiekconsult duidt op onrechtmatige registratie (N6407) Taalmodel Rechtmatigheid ZPM In ontwikkeling Q4 2024
Behandelconsult duidt op onrechtmatige registratie (N6408) Taalmodel Rechtmatigheid ZPM Ontwerpen Q4 2024
Crisisconsult duidt op onrechtmatige registratie (N6409) Taalmodel Rechtmatigheid ZPM In ontwikkeling Q4 2024
Belcontact duidt op gemist declarabel consult Datafusie Volledigheid ZPM Ontwerpen Q4 2024
Belcontact met naaste duidt op gemist declarabel consult Datafusie Volledigheid ZPM Ontwerpen Q4 2024
Belcontact vindt plaats tijdens consult met andere patiënt (overlap) Datafusie Rechtmatigheid ZPM Ontwerpen Q1 2025
Belcontact geregistreerd bij afspraakverplaatsing of no show Datafusie Rechtmatigheid ZPM Ontwerpen Q4 2024
Belcontact geregistreerd zonder behandelrelatie tussen behandelaar en patiënt Datafusie Volledigheid ZPM Ontwerpen Q1 2025
Telefonisch consult geregistreert van onjuiste tijdsduur Datafusie Rechtmatigheid ZPM Ontwerpen Q1 2025
Onjuiste contactsoort geregistreerd bij telefonisch consult Datafusie Rechtmatigheid ZPM Ontwerpen Q4 2024
Telefoonnummer komt niet overeen met behandelaar in afspraak Datafusie Volledigheid ZPM Ontwerpen Q1 2025
Toeslag oorlogsgerelateerd psychotrauma (alleen op verblijfsdag D ggz) ontbreekt Taalmodel Volledigheid ZPM Ontwerpen Q1 2025
Afspraak houdt geen verband met ECT Taalmodel Volledigheid ZPM Ontwerpen Q1 2025
Toeslag tolk ontbreekt Taalmodel Volledigheid ZPM Ontwerpen Q1 2025
Toeslag psychodiagnostiek ontbreekt Taalmodel Volledigheid ZPM Ontwerpen Q1 2025
Planning is realisatie
Contact feitelijk geleverd, maar contactduur ongewijzigd bij afwijking > 15 minuten Datafusie Rechtmatigheid ZPM Ontwerpen Q1 2025
Contact feitelijk geleverd, maar contactduur gewijzigd bij verandering <15 minuten Datafusie Volledigheid ZPM Ontwerpen Q1 2025
Verblijf
AI-analyse van verslaglegging bij verblijf duidt op onrechtmatige verblijfsdag omdat client in nacht afwezig was (N6405) Taalmodel Rechtmatigheid ZPM Opgeleverd Afgerond
AI-analyse van verslaglegging bij verblijf duidt op een gemiste verblijfsdag (N6406) Taalmodel Volledigheid ZPM Opgeleverd Q4 2024
Patiënt in WiFi zonder aanwezigheidsdag Datafusie Volledigheid ZPM Ontwerpen n.t.b.
Patiënt buiten WiFi met aanwezigheidsdag Datafusie Rechtmatigheid ZPM Ontwerpen n.t.b.
Oorlogsgerelateerd psychotrauma (alleen op verblijfsdag D ggz) Taalmodel Volledigheid ZPM Ontwerpen Q1 2025
Aanspraak & Onverzekerde zorg
Controle op tijdige verwijsdatum in brief Taalmodel Rechtmatigheid ZPM Ontwerpen Q4 2024
Controle op geldige verwijzer in brief Taalmodel Rechtmatigheid ZPM Ontwerpen Q4 2024
Controle op tijdigheid aanmelddatum in brief Taalmodel Rechtmatigheid ZPM Ontwerpen Q4 2024
Controle op juiste vastlegging AGB-code verwijzer uit brief in EPD Taalmodel Rechtmatigheid ZPM Ontwerpen Q4 2024
Controle op juiste overname type verwijzer uit brief in EPD Taalmodel Rechtmatigheid ZPM Ontwerpen Q4 2024
Jaarlijkse beloofbrief aan de huisarts staat in concept Taalmodel Rechtmatigheid ZPM Ontwerpen Q2 2025
Feitelijke geleverde zorg duidt op te lage indicatie Taalmodel Volledigheid LZ Ontwerpen Q2 2025
Feitelijke geleverde zorg duidt op te hoge indicatie Taalmodel Rechtmatigheid LZ Ontwerpen Q2 2025
Overige prestaties
Afspraak duidt op onrechtmatige registratie reistijd Taalmodel Rechtmatigheid ZPM Ontwerpen Q4 2024
Afspraak duidt op gemiste overige prestatie reistijd Taalmodel Volledigheid ZPM Ontwerpen Q4 2024
Afspraak duidt op consultatie ggz door sociaal domein Taalmodel Volledigheid ZPM Ontwerpen Q1 2025
Behandelaar op externe locatie zonder reistijd Datafusie Volledigheid ZPM Ontwerpen n.t.b.
Categoriseren
Feitelijke levering nevencliënten Taalmodel Ontwerpen Q1 2025
Volledigheid levering nevencliënten Taalmodel Ontwerpen Q1 2025
Genereert jaarlijkse beloofbrief (voorwaardelijk voor RPA 8) Taalmodel Ontwerpen Q2 2025
Rechtmatigheid opknippen consulten Taalmodel Ontwerpen Q1 2025
Volledigheid lange consulten (mogelijk onterechte samenvoeging vb bij PG, zijn dus behandelaren die meerdere contacten over de dag verdeeld met 1 patiënt samenvoegen) Taalmodel Ontwerpen Q1 2025
Juiste registratie van huisarts gegeven Taalmodel Ontwerpen Q1 2025
Feitelijke levering groepscontacten Taalmodel Ontwerpen Q1 2025
Volledigheid groepscontacten Taalmodel Ontwerpen Q2 2025
Feitelijke levering multi Taalmodel Ontwerpen Q2 2025
Feitelijke levering mono Taalmodel Ontwerpen Q2 2025
Feitelijke levering outreachend Taalmodel Ontwerpen Q2 2025
Genereert samenvatting voor evaluatie Taalmodel Ontwerpen Q1 2025
Maakt sociogram voor patiënt Taalmodel Ontwerpen Q1 2025
Borgt juistheid contactgegevens naasten Taalmodel Ontwerpen Q1 2025
Rond behandeldoelen af op basis van verslag Taalmodel Ontwerpen Q2 2025
Behandelcontact met naasten geregistreerd als groep Taalmodel Ontwerpen Q1 2025

Bibliotheek Actielijsten RPA (Robot Process Automation)

LuCa: Digitale Ondersteuning in de Zorg

In de hedendaagse zorgwereld is expertise van onschatbare waarde. Medewerkers in de zorgwereld bezitten een schat aan zorginhoudelijke kennis die zij dagelijks toepassen. Terwijl de complexiteit van deze kennis en de uitvoering ervan hoog is, zijn er ook werkzaamheden die een herhalend karakter kennen. Om de efficiëntie te verhogen en medewerkers meer ruimte te bieden voor gespecialiseerde taken, heeft ValueCare RPA-oplossingen beschikbaar om deze repeterende werkzaamheden te automatiseren. De onderstaande lijsten geven de robots weer die binnen het ValueCare netwerk operationeel zijn en deze automatisering mogelijk maken. Voor elke robot worden de acties en hun kenmerken uiteengezet die hen geschikt maken voor automatisering, evenals een beschrijving van de gerealiseerde robotflows. Deze robots staan klaar om onmiddellijk te worden geïmplementeerd, waarmee een directe verbetering in efficiëntie binnen uw werkprocessen kan worden gerealiseerd.

Luca lost acties op
Normomschrijving Status Actueel van - tot Applicatie
Consulten en toeslagen
Zet (telefonisch) consult om in indirecte tijd Ontwerpen Q1 2025
Zet (telefonische) afspraak om in directe consult Ontwerpen Q1 2025
Zet belcontact in agenda Ontwerpen Q1 2025
Zet belcontact met naaste in agenda Ontwerpen Q1 2025
Past afspraakregistratie aan bij overlap Ontwerpen Q1 2025
Past afspraakduur aan Ontwerpen Q1 2025
Past contactsoort aan Ontwerpen Q1 2025
Voegt toeslag oorlogsgerelateerd psychotrauma (alleen op verblijfsdag D ggz) toe aan afspraak Ontwerpen Q1 2025
Voegt toeslag tolk toe aan afspraak Ontwerpen Q1 2025
Voegt afspraken zonder zorginhoudelijke onderbreking samen Ontwerpen Q1 2025
Voegt toeslag psychodiagnostiek toe aan afspraak Ontwerpen Q1 2025
Diagnogstiekconsult duidt op onrechtmatige registratie Ontwerpen Q1 2025
Behandelconsult duidt op onrechtmatige registratie Ontwerpen Q1 2025
Registreert indirecte tijd afspraken​. Ontwerpen Q1 2025
R61800 - Blokkeert consulten voor facturatie bij onrechtmatige registratie Gereed n.v.t. Nexus, mQ, USER
Verblijf
Zet onrechtmatige geregistreerde verblijfsdag op afwezig Ontwerpen Afgerond
Zet gemiste verblijfsdag op aanwezig
Voegt toeslag Oorlogsgerelateerd psychotrauma (alleen op verblijfsdag D ggz) toe
R61800 - Blokkeert verblijfsdagen bij onrechtmatige registratie Gereed n.v.t. Nexus, mQ, USER
Aanspraak & Onverzekerde zorg
Past verwijsdatum aan Ontwerpen Q1 2025
Past verwijzer aan Ontwerpen Q1 2025
Past type verwijzer aan Ontwerpen Q1 2025
Zet concept jaarlijkse beloofbrief aan de huisarts klaar Ontwerpen Q1 2025
Verwerkt aanmeldingen in het EPD
Maakt diagnose definitief
Maakt zorgvraagtypering definitief
Overige prestaties
Verwijdert overige prestatie reistijd
Voegt overigeprestatie reistijd toe
R61800 - Blokkeert overige prestaties bij onrechtmatige registratie Gereed n.v.t. Nexus, mQ, USER
Beroepen
R90043 - Personeel - Verschil tussen BIG register en BIG gegevens HR-systeem - Visma Gereed n.v.t. Visma

Bibliotheek Registratie Processen RPA

Zorg gerelateerde registratie processen voor automatisering
Aanmeldproces Nexus automatiseren
Beschikkingen Jeugd onderaannemers overbrengen naar EPD
Facturen invoeren in AFAS
Ortec rooster status aanpassen
Aanvragen jeugdbeschikkingen MQ
Overbrengen data naar MQ
Resultaten COV check invoeren in EPD
Invoeren nieuwe cliënten vanuit Zorgdomein in EPD
Vanuit Triageformulier het dossier invullen
Personeelsgerelateerde processen voor automatisering
Aanmaken nieuwe gebruiker in EPD vanuit HR systeem
Datagedreven actielijsten ter verbetering van zorg processen
Afspraak heeft verhoogd risico op NoShow
Voorstel voor nieuwe afspraak cliënt in agenda behandelaar
Cliënt op wachtlijst heeft verhoogde kans op verslechtering