DBC geopend voor patiënt die volgens transitie in WLZ hoort (N1608)

Uit normenkaderzorg.nl
Naar navigatie springen Naar zoeken springen

Referentienummer: N1608

Referentienummer Controleplan Onderzoek Controles cGGZ 2015: 5a.

Behoort tot Normenkader

  1. GGZ Zelfonderzoek 2015

Samenvatting

Het onterecht vergoeden van een DBC voor verzekerden die op 31-12-2014 al een ZZP B hebben in AWBZ.

Regelgeving / beleid

Zorgverzekeraars worden vanaf 2015 op grond van de Zorgverzekeringswet (Zvw) verantwoordelijk voor de eerste 1095 dagen op behandeling gerichte intramurale GGZ voor volwassenen. Dit geldt niet voor mensen die op 31 december 2014 al een ZZP GGZ B hebben in de Algemene Wet Bijzondere Ziektekosten (AWBZ). Deze patiënten gaan op 1 januari 2015 rechtstreeks over naar de Wet langdurige zorg (Wlz).

(Bron: NR/CU-556, artikel 2.4)

Na deze 1095 dagen intramurale behandeling met verblijf wordt de zorg niet verder bekostigd onder het regime van de Zvw.

(Bron: NR/CU-556, artikel 2.1)

Interpretaties

Er zijn geen interpretatiekeuzes gemaakt.

Controle vorm

Data-analyse

Programmeerbare norm

Er is sprake van  “DBC geopend voor patiënt die volgens transitie in WLZ hoort (N1608)” als aan de volgende selectie is voldaan: 


1) Alle DBC's geopend in het betreffende jaar


2) DBC bevat verblijfsdagen met overnachting


3) Patiënt beschikte tijdens één of meer verblijfsdagen over een ZZP GGZ B in de Algemene Wet Bijzondere Ziektekosten (AWBZ) met een aanvraagdatum op of voor 31 december 2014


Logica: 1 en 2 en 3

Berekening financiële impact

De financiële impact is de eventuele waardevermindering van de DBC die ontstaat door terugval in productgroep door het verwijderen van alle tijdschrijfactiviteiten op dagen van onrechtmatig verblijf, plus de waarde van de onrechtmatige verblijfsdagen zelf, plus de waarde van verrichtingen op dagen van onrechtmatig verblijf.