Dubbele Consulten 2015 e.v. (N0162)

Uit normenkaderzorg.nl
Naar navigatie springen Naar zoeken springen

Referentienummer:  N0162
Link naar Handreiking MSZ
  1. Handreiking rechtmatigheidscontroles MSZ 2015 - Controlepunt 1.2
Behoort tot Normenkader

Ziekenhuizen Handreiking

  1. Ziekenhuizen Handreiking 2015 - Registreren van zorgactiviteiten

Ziekenhuizen Rechtmatigheid

  1. Ziekenhuizen Rechtmatigheid 2015 - Polikliniek
Samenvatting

Voor een patiënt mag in het algemeen niet meer dan één polikliniekbezoek per specialisme geregistreerd worden op één kalenderdag.

Regelgeving / beleid

Een polikliniekbezoek (190007, 190008, 190013, 190060 en 190063) is één bezoek, ongeacht de tijdsduur van het bezoek en ongeacht de inhoud van het bezoek. Het uitgangspunt is dat er één polikliniekbezoek per specialisme per kalenderdag geregistreerd kan worden. Uitzondering: het is mogelijk om bij interne geneeskunde en kindergeneeskunde (waarbij sprake kan zijn van subspecialismen) om – als er sprake is van twee afzonderlijke consulten – meerdere consulten per specialisme per dag vast te leggen.

Uitzondering:
Naar aanleiding van de ontwikkeling van one-stop-shops is onder strikte voorwaarden registratie van meerdere polikliniekbezoeken op één kalenderdag mogelijk gemaakt. Het is enkel toegestaan om meerdere polikliniekbezoeken op één dag te registreren in het kader van het ‘one-stop-shop principe’ als voldaan is aan de onderstaande voorwaarden:

  • de twee aparte polikliniekbezoeken (en aanvullende onderzoek(en)) zijn vooraf ingepland, en;
  • de polikliniekbezoeken vinden op verschillende tijdstippen plaats (niet achtereenvolgens), en;
  • er bestaat een medische noodzaak om het herhaal-polikliniekbezoek later op de dag in te plannen, bijvoorbeeld omdat dit wordt gebruikt om uitslagen van tussentijdse onderzoeken te bespreken (de onderzoeken zijn uitgevoerd in de tijd tussen de twee polikliniekbezoeken).

Er moet, kortom, een zorginhoudelijke reden zijn om een patiënt op dezelfde dag terug te laten komen voor een polikliniekbezoek.


BR/CU-2111 Artikel 11.1, BR/CU-2121 Artikel 12.1, BR/CU-2130, BR/CU-2134, BR/CU-2136 Artikel 11.1 en 16.1.3

Interpretaties

Norm N0162 is alleen van toepassing op DBC/Overig zorgtrajecten die consulten bevatten met een verrichtingsdatum vanaf 01-01-2015. DBC/Overige zorgtrajecten met een startdatum vanaf 01-01-2012 tot en met 31-12-2014 en consulten geregistreerd tot en met 31-12-2014 worden gecontroleerd op Norm N0161. De regelgeving heeft namelijk betrekking op het jaar waarin de consulten zijn geregistreerd.

FAQ 19-04-2016: "De vereisten van one-stop shop zijn inderdaad niet meer van toepassing vanaf 01-01-2015. Dit is een omissie in de Handreiking 2015. Want bij data analyse dient ook het zinsdeel “, of de bovenstaande beschrijving van een one-stop-shop” te vervallen." Met de uitzondering van one stop shop wordt daarom geen rekening gehouden omdat de beleidsregels in 2015 hiervoor geen onderbouwing geven. De enige voorwaarden die in de beleidsregel gesteld worden, zijn dat bij meerdere consulten op dezelfde dag, deze niet aansluitend zijn op elkaar en dat er een medische noodzaak is voor beide consulten.

FAQ 19-04-2016

  • Vraag: Er staat een voorbeeld in de handreiking over aansluitende consulten in geval 2 zorgvragen bij sub specialismes. Geldt deze uitzondering voor alle sub specialismes?
  • Antwoord: Als er medische noodzaak aangetoond wordt, geldt dit ook voor andere subspecialismen. Tevens mag het aansluitend zijn in geval van medische noodzaak, en het in een protocol is vastgeleg

Interpretatie van dit punt: Afzonderlijke (niet aansluitende) afspraken bij subspecialismes worden binnen de standaard van de controlemethodiek niet gesignaleerd. Aaneensluitende afspraken zijn toegestaan als er sprake is van medische noodzaak bij het subspecialisme. Medische noodzaak is niet geautomatiseerd te herkennen. Deze situaties worden dus wel gesignaleerd en kunnen op de controle worden genegeerd indien hiervoor onderbouwing is uit het medisch dossier.

De duur tussen twee consulten per ziekenhuis is instelbaar. Standaard staat deze ingesteld op 60 minuten en wordt dit als afzonderlijk consult beschouwd.

Programmeerbare norm

Er is sprake van  “Dubbele Consulten 2015 e.v. (N0162)” als aan de volgende selectie is voldaan: 


1) 2015: 190007, 190008, 190013, 190060 en 190063


2) Los te factureren zorgactiviteit uitgevoerd in controlejaar of Handreikingsjaar

of

zorgactiviteit gekoppeld aan een subtraject dat gesloten wordt in controlejaar of Handreikingsjaar

EN

Zorgactiviteit uitgevoerd vanaf 01-01-2015


3) De combinatie van patiëntnummer, uitvoerend hoofdspecialisme, uitvoeringsdatum van de zorgactiviteit komt meer dan 1x voor in de dataset

EN

Er zijn minder afzonderlijke (niet aansluitende) afspraken op patiëntnummer, uitvoerend hoofdspecialisme en uitvoeringsdatum met een arts die consulten kan registreren dan er verrichtingen zijn.




Logica: 1 en 2 en 3

Berekening financiële impact

Het aantal onterechte consulten wordt gelijkgesteld aan het aantal consulten op een dag minus het aantal afspraken die de patiënt heeft gehad op die dag. Zie Berekening financiële impact - Verschil in waarde bij onterecht dubbele verrichting