Onverzekerde diagnose (N1891)
Referentienummer: N1891
Referentienummer Controleplan Onderzoek Controle GGZ 2018: A - 3.1
Referentienummer Controleplan Onderzoek Controle GGZ 2017: A - 3.1
Referentienummer Controleplan Onderzoek Controle GGZ 2016: A - 3.1
Referentienummer Controleplan Onderzoek Controle GGZ 2015: A - 3.1
Referentienummer Controleplan Onderzoek Controle GGZ 2014: 10a
Behoort tot Normenkader ValueCare
GGZ Horizontaal Toezicht
GGZ Zelfonderzoek
- GGZ Zelfonderzoek 2018
- GGZ Zelfonderzoek 2017
- GGZ Zelfonderzoek 2016
- GGZ Zelfonderzoek 2015
- GGZ Zelfonderzoek 2014
GGZ Rechtmatigheid - Specialistische Geestelijke Gezondheidszorg
GGZ Rechtmatigheid - Forensische zorg
Functioneel ontwerp
Functioneel ontwerp Zelfonderzoek 2014 |
---|
Doelstelling van het controlepunt
Het signaleren van DBC’s met een onverzekerde primaire diagnose Deze doelstelling is gericht op: Rechtmatigheid Relevante wet- en regelgeving NR/CU-547, NR/CU-551, NR/CU-552 en NR/CU-554 4.6: Het is zorgaanbieders niet toegestaan om zorg die niet tot het basispakket behoort, maar wel zorg is zoals omschreven in de Wmg, te declareren als zorg die tot het basispakket behoort. Controlemassa Alle DBC’s DBC valt niet in productgroepcategorie Crisis (zorgtype 301/302) of Diagnostiek DBC heeft niet het zorgtype 110, 111, 116, 206, 211 (BOPZ) Onderzoeksmethodiek Data-analyse Toetsingskader Indien de primaire diagnose van de DBC voor komt op de lijst van onverzekerde diagnoses, dan is de DBC onrechtmatig. LET OP: Hierbij dient rekening te worden gehouden met het type (bekostigingskader) van de instelling. Voor PAAZ/PUK-functies komen op de lijst uitzonderingen voor. Definities relevante terminologie Lijst onverzekerde diagnoses: Onverzekerde diagnoses Financiële afwikkeling resultaten
|
Functioneel ontwerp Zelfonderzoek 2015 |
---|
Doelstelling van het controlepunt
Stel vast dat er geen DBC’s met een onverzekerde primaire diagnose in rekening zijn gebracht bij de zorgverzekeraar. Deze doelstelling is gericht op: Rechtmatigheid Relevante wet- en regelgeving NR/CU-556 5.1: Het is zorgaanbieders niet toegestaan om zorg die niet tot het basispakket behoort, in rekening te brengen als zorg die tot het basispakket behoort. Lijst onverzekerde diagnoses ZiNL (zie bijlage 3). Controlemassa Selecteer uit de totale onderzoeksmassa Alle DBC’s Waarvan het zorgtype niét is 301, 302 (Crisis), of 110, 111, 116, 206, 211 (BOPZ). Waarvan de productgroep (behandeldeel) níet is 007 t/m 009, 162, 307, 508 t/m 514 (Diagnostiek) Waarvan de geregistreerde primaire diagnose voorkomt op de lijst ‘onverzekerde diagnoses’ zie bijlage 3. Controlemethodiek Data-analyse Toetsingskader Als de primaire diagnose van de DBC voorkomt op de lijst van onverzekerde diagnoses, dan is de DBC onrechtmatig. Een uitzondering geldt voor enkele diagnoses waarvoor in de tabel een conditie is opgenomen. Er dient getoetst te worden of aan deze lijst en de condities wordt voldaan. Als u van mening bent dat desondanks sprake is van verzekerde zorg, dient u dit op regelniveau inhoudelijk toe te lichten zodat een medisch adviseur dit kan beoordelen. Dat er sprake is van comorbiditeit (diagnoses op de andere assen) is geen afdoende reden. Wij gaan ervan uit dat zorgvuldig is geclassificeerd. Definities relevante terminologie
Financiële afwikkeling resultaten
|
Functioneel ontwerp Zelfonderzoek 2016 |
---|
Doelstelling van het controlepunt Stel vast dat er geen DBC’s met een onverzekerde primaire diagnose in rekening zijn gebracht bij de zorgverzekeraar. Relevante wet- en regelgeving NR/CU-565, pagina 38 en 39 3.1.6.3, pagina 38-39. Controlemassa Selecteer uit de totale onderzoeksmassa: • Alle DBC’s waarvan het zorgtype niét is 301, 302 (Crisis), of 110, 111, 116, 206, 211 (BOPZ). Waarvan de productgroep (behandeldeel) niet is 007 t/m 009, 162, 307, 508 t/m 514 (Diagnostiek) Controlemethodiek Data-analyse Toetsingskader Als de primaire diagnose van de DBC voorkomt op de lijst van onverzekerde diagnoses (zie Bijlage 3 - A-3.1 en F-3.1 Onverzekerde diagnoses & A-3.2 Onverzekerde interventies.xlsx), dan is de DBC onrechtmatig. Een uitzondering geldt voor enkele diagnoses waarvoor in de tabel een conditie is opgenomen. Er dient getoetst te worden of aan deze lijst en de condities wordt voldaan. Als u van mening bent dat desondanks sprake is van verzekerde zorg, dient u dit op regelniveau inhoudelijk toe te lichten zodat een medisch adviseur dit kan beoordelen. Dat er sprake is van co-morbiditeit diagnoses op de andere assen) is geen afdoende reden. Wij gaan ervan uit dat zorgvuldig is geclassificeerd. Definities relevante terminologie
Interpretaties Daily Auditing De volgende diagnoses zijn getypeerd als onverzekerde diagnoses en toegevoegd vanaf 2017: ('2017-01-01','2099-12-31','as1_1.08.04','Stoornissen in de zindelijkheid NAO', Financiële afwikkeling resultaten
|
Functioneel ontwerp Zelfonderzoek 2017 |
---|
Doelstelling van het controlepunt
Stel vast dat er geen DBC’s met een onverzekerde primaire diagnose in rekening zijn gebracht bij de zorgverzekeraar. Relevante wet- en regelgeving Zorginstituut Nederland (ZIN): Controlemassa
Controlemethodiek Toetsingskader
Bij diagnoses die conditioneel zijn toegestaan, moet worden toegelicht hoe er voldaan wordt bij de specifieke DBC aan de voorwaarden. Voorbeeld bij ‘specifieke fobie’:
Let op: Uit de toelichting moet blijken waarom de keuze is gemaakt voor de getypeerde diagnose. Indien er sprake is van bijvoorbeeld een erectiestoornis, maar uit de toelichting blijkt niets dat aansluit bij seksuele problemen, dan is dit niet navolgbaar voor de reviewer. Definities relevante terminilogie
Interpretaties In de lijst met DSM diagnoses zijn 14 DSM-5 diagnoses die niet gekoppeld kunnen worden aan een DSM-IV code, Hoe moet hiermee worden omgegaan? Deze 14 diagnoses zijn geen DSM5 diagnoses, maar DC0-3 diagnoses. Deze diagnoses zijn bedoeld voor kinderen van 0 t/m 3 jaar en de GGZ daarvoor valt niet meer onder de ZVW, maar onder de Jeugdwet. Wat betreft de ZVW zijn dit dus alle 14 onverzekerde diagnoses, namelijk:
D5_900.1.19.01 100 Traumatische stress-stoornis D5_900.1.19.02 200 Affectieve stoornis D5_900.1.19.03 300 Aanpassingsstoornis D5_900.1.19.04 400 Regulatiestoornis D5_900.1.19.05 500 Stoornis in slaapgedrag D5_900.1.19.06 600 Stoornis in eetgedrag D5_900.1.19.07 700 Stoornis in relatie en communicatie D5_900.2.19.01 901 Te veel betrokken D5_900.2.19.02 902 Te weinig betrokken D5_900.2.19.03 903 Verontrustend/ gespannen D5_900.2.19.04 904 Dreigend/ vijandig D5_900.2.19.05 905 Gemengd (combinatie van overige factoren) D5_900.2.19.06 906 Misbruik (verbaal, psychisch, seksueel) D5_900.1.01.09.05 Stoornis op zuigelingenleeftijd, kinderleeftijd of in de adolescentie NAO Financiële afwikkeling resultaten
|
Functioneel ontwerp Zelfonderzoek 2018 |
---|
Doelstelling van het controlepunt
Stel vast dat er geen DBC’s met een onverzekerde primaire diagnose in rekening zijn gebracht bij de zorgverzekeraar. Deze doelstelling is gericht op: Rechtmatigheid. Relevante wet- en regelgeving Zorginstituut Nederland (ZIN): Controlemassa Selecteer uit de totale onderzoeksmassa:
Controlemethodiek Integrale controle. Toetsingskader Als de primaire diagnose van de DBC voorkomt op de lijst van onverzekerde diagnoses (zie Bijlage 3 - A-3.1 en F-3.1 Onverzekerde diagnose.xlsx), dan is de DBC onrechtmatig. Een uitzondering geldt voor enkele diagnoses waarvoor in de tabel een conditie is opgenomen. Er dient getoetst te worden of aan deze lijst en de condities wordt voldaan. Indien een DBC als rechtmatig beoordeeld wordt, moet in de toelichting minimaal het volgende aan bod komen:
Bij diagnoses die conditioneel zijn toegestaan, moet worden toegelicht hoe er voldaan wordt bij de specifieke DBC aan de voorwaarden. Voorbeeld bij ‘specifieke fobie’:
Let op: Uit de toelichting moet blijken waarom de keuze is gemaakt voor de getypeerde diagnose. Indien er sprake is van bijvoorbeeld een erectiestoornis, maar uit de toelichting blijkt niets dat aansluit bij seksuele problemen, dan is dit niet navolgbaar voor de reviewer. Definities relevante terminologie
Interpretaties
|
Programmeerbare norm
Er is sprake van “Onverzekerde diagnose (N1891)” als aan de volgende selectie is voldaan:
Controlemassa bepaald door data-analyse | |
Uitkomst data-analyse |
Berekening financiële impact
- De financiële impact is de volledige waarde van de onrechtmatige DBC waarbij de geleverde diagnostiek als herdeclaratie (diagnostiek DBC) ingediend mag worden mits ten tijde van de verwijzing niet al bekend was dat het om een onverzekerde diagnose ging. Wanneer er sprake is van herdeclaratie dient op casusniveau toegelicht te worden hoe deze tot stand is gekomen.
- Financiële consequenties worden gecorrigeerd op microniveau.
{{VALUECARE}}