Prestatie met onjuiste prestatiecode i.h.k.v. transitie jeugd (N1861)

Uit normenkaderzorg.nl
(Doorverwezen vanaf N1861)
Naar navigatie springen Naar zoeken springen

Referentienummer: N1861

Referentienummer Controleplan Onderzoek Controles bGGZ 2014: 31.

Behoort tot Normenkader

  1. GGZ Zelfonderzoek 2014

Doelstelling van het controlepunt

Stel vast dat de juiste prestatie bGGZ in rekening is gebracht bij de transitie jeugdwet op 1-1-2015

Deze doelstelling is gericht op: Rechtmatigheid

Relevante wet- en regelgeving

NR/CU-543
8.9 Tijdelijke regeling in het kader van de overheveling van zorg aan kinderen en jeugd per 2015 Voor een in 2014 gestart, maar nog niet afgerond, behandeltraject in de Basis GGZ voor een patiënt die per 1 januari 2015 onder de Jeugdwet valt, gelden tot en met 31 december 2014 de volgende declaratiebepalingen:

  • Voor patiënten waarvan behandelinzet (directe en indirecte patiëntgebonden tijd) in 2014 maximaal 120 minuten bedroeg, moet de transitieprestatie worden gedeclareerd.
  • Voor patiënten waarvan behandelinzet (directe en indirecte patiëntgebonden tijd) in 2014 minimaal 121 maar maximaal 294 minuten bedroeg, moet de prestatie BK worden gedeclareerd.
  • Voor patiënten waarvan behandelinzet (directe en indirecte patiëntgebonden tijd) in 2014 minimaal 295 maar maximaal 495 minuten bedroeg, moet de prestatie BM worden gedeclareerd.
  • Voor patiënten waarvan behandelinzet (directe en indirecte patiëntgebonden tijd) in 2014 meer dan 495 minuten bedroeg, moet de prestatie BI worden gedeclareerd.

Controlemassa

  • Alle prestaties bGGZ
  • Prestaties bGGZ gesloten op 31-12-2014
  • Leeftijd patiënt op 31-12-2014 jonger dan 18 jaar

Onderzoeksmethodiek

Data-analyse

Toetsingskader

Voor patiënten waarvan behandelinzet (directe en indirecte patiëntgebonden tijd) in 2014 maximaal 120 minuten bedroeg, is niet de transitieprestatie geregistreerd. De prestaties niet zijnde transitieprestatie zijn onrechtmatig
óf
Voor patiënten waarvan behandelinzet (directe en indirecte patiëntgebonden tijd) in 2014 minimaal 121 maar maximaal 294 minuten bedroeg, is niet de prestatie BK geregistreerd. De prestaties niet zijnde BK zijn onrechtmatig
óf
Voor patiënten waarvan behandelinzet (directe en indirecte patiëntgebonden tijd) in 2014 minimaal 295 maar maximaal 495 minuten bedroeg, is niet de prestatie BM geregistreerd. De prestaties niet zijnde BM zijn onrechtmatig
óf
Voor patiënten waarvan behandelinzet (directe en indirecte patiëntgebonden tijd) in 2014 meer dan 495 minuten bedroeg, is niet de prestatie BI geregistreerd. De prestaties niet zijnde BI zijn onrechtmatig

Definities relevante terminologie

  • Type prestatie

Programmeerbare norm

Er is sprake van  “Prestatie met onjuiste prestatiecode i.h.k.v. transitie jeugd (N1861)” als aan de volgende selectie is voldaan: 


1) Prestaties geopend in 2014


2) Prestaties met als sluitdatum 31-12-2014


3) Leeftijd patiënt op 31-12-2014 jonger dan 18 jaar


4) Behandelinzet ≤ 120 5) Behandelinzet ≥ 121 en ≤ 294 minuten 6) Behandelinzet ≥ 295 en ≤ 495 minuten 7)Behandelinzet > 495 minuten




   8)  Prestatiecode is niet BT
 9) Prestatiecode is niet BK
 10) Prestatiecode is niet BM
 11) Prestatiecode is niet BI

 Controlemassa bepaald door data-analyse

 Uitkomst data-analyse


Logica: 1 en 2 en 3 en ((4 en 8) of (5 en 9) of (6 en 10 of (7 en 11))

Financiële afwikkeling resultaten

  • Financiële impact is het waardeverschil tussen de gedeclareerde prestatie en de prestatie die gezien de transitiebepalingen gedeclareerd had moeten worden
  • Financiële consequenties worden gecorrigeerd op microniveau